۱۳۹۷ تیر ۱۶, شنبه

دکترین کوزه روباه

بسمه تعالی

دکتر عباسی در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: « ایران از سال ۹۴ تا کنون درگیر استراتژی بشقاب لک لک است. تحریمها ظاهرا برداشته شده اما ایران نمی تواند از آنها استفاده کند.»
این سخنان دکتر عباسی با اشاره به کارتون معروف لک لک و روباه ایراد شده است. در استراتژی بشقاب لک لک غذای مورد نیاز لک لک درون بشقاب ریخته شده اما بدلیل داشتن منقار لک لک نمی تواند از این غذا تناول کند. در خصوص برجام و برداشتن برخی تحریم ها هم اینچنین است. تحریمها معلق شد اما ایران نمی تواند از درآمد حاصل از فروش استفاده نماید. لذا کما فی السابق مشکلات داد و ستد به قوه خود باقی است. استراتژی بشقاب لک لک در حالی در حال پیاده شدن است که همزمان استراتژی آنفولانزای نیویورکی (گسست اجتماعی و نفرت از ملیت و باور در میان ایرانیان) و جنگ هیبریدی بر علیه کشور نیز در حال اجراست. با خروج آمریکا از برجام و تلاش برای جایگزینی نفت ایران توسط عربستان سعودی و زیر فشار گذاشتن کشورهای جهان برای نخریدن نفت از ایران به جهت تحریم نفتی توسط رئیس جمهور آمریکا و همچنین اختلافات تجاری و گمرکی آمریکا با اروپا و چین، این دکترین شکل دیگری به خود می گیرد.
دکترین بشقاب لک لک از دو جهت می تواند بررسی شود:
۱- آمریکا تنها این طرح را برای لحظه طراحی نموده و توجهی به عکس العمل ایران در این خصوص ندارد.
۲- آمریکا منتظر پاسخ ایران است تا استراتژی دیگری را اجرا نماید.
با توجه به عملکرد آمریکا در سالهای پس از انقلاب و با استناد به تجربیاتی که ما در خصوص استراتژی های آمریکا در طی این سالها کسب کرده ایم، می توان گفت که گزینه شماره ۱ به واقعیت نزدیکتر است اما با این وجود نباید از گزینه شماره ۲ غافل شد. به همین دلیل در این مطلب تنها به گزینه شماره ۱ می پردازیم.
همانگونه که خوانندگان مستحضرند کارتن لک لک و روباه دو وجه دارد:
۱- غذا خوردن لک لک از بشقاب
۲- غذا خوردن روباه از کوزه
آمریکا از گزینه شماره یک برای دکترین بشقاب لک لک استفاده نموده است. حال سوال اینجاست: آیا برای گزینه شماره ۲ برنامه ای طراحی نموده اند یا منتظر پاسخ ما در چهارچوب گزینه ۲ هستند؟
غذا خوردن روباه از کوزه
اگر ما بخواهیم پاسخی برای استراتژی بشقاب لک لک داشته باشیم؛ می توانیم از دکترین کوزه روباه استفاده کنیم:
روباه نمی تواند از غذایی که لک لک برایش پخته تناول کند بدلیل اینکه ظرفی که غذا در آن سرو می شود کوزه است و نه تنها پوزه و زبان روباه به غذا نمی رسد بلکه پوزه روباه نیز در گردنه کوزه گیر کرده و روباه برای نجات خود چاره ای جز شکستن کوزه ندارد.
ما می توانیم اقداماتی انجام دهیم که نه تنها پوزه روباه در کوزه گیر کند بلکه مجبور به شکستن کوزه نیز بشود. در صورت شکسته شدن کوزه، پوزه روباه کماکان در دهانه کوزه گیر خواهد بود و برای شکستن دهانه کوزه نیاز به نیروی خارجی خواهد داشت.
آمریکا می خواهد ایران نتواند نفت صادر کند و از کشورهای جهان می خواهد که از ایران نفت نخرند. از طرفی دستور جایگزینی نفت ایران را به عربستان داده است و حکام سعودی موافقت نموده اند که تولید نفت خود را بالا برده تا جهان از فقدان نفت ایران لطمه نبیند. اما این یک طرف ماجراست. رئیس جمهور کشورمان در سفر خود به اتریش و سوییس گفت: « معنا ندارد که ایران نفت صادر نکند و سایر کشورهای منطقه نفت صادر کنند. جلو صادرات نفت ایران را بگیرید و عواقبش را هم ببینید. » اولین واکنش ما به تحریم نفت ایران بستن تنگه هرمز می باشد. در واکنش به این سخنان سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در ۱۴ تیر ۹۷ اعلام کرد که در صورت بسته شدن تنگه هرمز آمریکا واکنش نشان خواهد داد. آمریکا به خوبی می داند در صورت هرگونه اقدام نظامی به جهت باز کردن تنگه هرمز با نابودی کامل ناوهایش در خلیج فارس مواجه خواهد شد. در این صورت خواهیم دید که شکسته شدن کوزه توسط روباه ضمن جراحت های عمیق و سطحی که در بر خواهد داشت، هزینه های گزافی را برای آمریکا رقم خواهد زد.
از طرفی اگر متحدان عرب آمریکا در منطقه را با چالش نفتی مواجه کنیم و صادرات نفتشان بالاجبار کاهش یابد، مسائل داخلی آنان تشدید یابد، نیروهای حوثی در یمن مدیریت نظامی و سیاسی شوند؛ دیگر نمی توانند نیروی خارجی برای شکستن دهانه کوزه باشند. از این روست که آمریکا باید دست به دامن اروپا و یا رژیم صهیونیستی بشود. در زمینه روابط آمریکا و اروپا (پلیس بد و پلیس خوب)(چماق و هویج) باید اذعان کرد که در دو مسئله این رابطه به سردی خواهد گرایید و زمینه رویارویی آمریکا و اروپا را فراهم خواهد نمود.
مسئله اول برجام است که اروپا خواهان حفظ آن و تجارت با ایران است و آمریکا خواهان تحریم شرکت های اروپایی سرمایه گذار در ایران. این مسئله تا جایی حاد شده است که تحلیلگران در کانالهای تلویزیونی ntv و N24 آلمان، وجود آمریکا را تهدیدی برای امنیت اقتصادی می دانند و از طرفی در این باورند که امنیت اقتصادی لازمه امنیت ملی است. لذا تحلیلگران آلمانی و فرانسوی بارها آمریکا و ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی اروپا اعلام نموده اند.
مسئله دوم بحث ازدیاد تعرفه گمرکی توسط ترامپ بر روی خودروهای اروپایی (۲۵٪) و همچنین قرار دادن تعرفه گمرکی بر آلومینیوم و فولادی که از اروپا وارد آمریکا می شود، باعث اختلافاتی بین آمریکا و اروپا شده است. لذا با توجه به این مسائلی که بین اروپا و آمریکا در جریان است، احتمال اینکه اروپا بتواند بعنوان نیروی خارجی سر کوزه را بشکند ضعیف است اما بعید نیست. رژیم صهیونیستی نیز بدلیل وجود شمشیرهای داموکلس که بر گرده اش قرار دارد بدلیل خطری که می تواند امنیت ملی اش را تهدید کند، نقش نیروی خارجی را بازی نخواهد کرد.
در نهایت می توان این مرحله را اینگونه نیز بیان نمود: ما نباید اجازه دهیم که کشوری نقش نیروی خارجی را در شکستن در کوزه بازی کند. در این زمان است که ایران می تواند بعنوان تنها نیروی خارجی می تواند برای شکستن دهانه کوزه با آمریکا هرگونه که منافع ملی و مصلحت نظام ایجاب می کند برخورد نماید.
ان‌شاءالله به زودی شاهد انزوای هرچه بیشتر آمریکا و ورشکستگی متحدانش در منطقه خواهیم بود. اگر قدرت را در داخل کشور با شناسایی و حذف شبکه های نفوذ در نهادهای تصمیم گیری و اجرایی تثبیت کنیم و از نارضایتی های ساختگی و واقعی استفاده ای بهینه در جهت منافع ملی بنماییم و از شیوه های سیاسی –  امنیتی در رفتار با سایر دولتهای جهان استفاده کنیم؛ اختلافات بین اروپا و آمریکا را تشدید کنیم و با همکاری هوشمندانه با اروپا قدرت پوشالی کدخدای مدیران اجرایی کشور را به چالش بکشیم و رعایت نکاتی دیگر می توانیم با بی اثر نمودن تحریم های آمریکا و اعتراضات ساختگی داخلی رشد و شکوفایی کشور را با اقتصاد مقاومتی با پشتوانه مالی حاصل از همکاری هوشمندانه در برابر یهود بیمه کنیم.
وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۱۱۳﴾
و تكيه بر ظالمان نكنيد كه موجب مي‏شود آتش شما را فرو گيرد و در آن حال جز خدا هيچ ولي و سرپرستي نخواهيد داشت و ياري نمي‏شويد. (۱۱۳) (سوره مبارکه هود)
لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ ﴿۱۱۱﴾
آنها (اهل كتاب مخصوصا يهود) هرگز نمي‏توانند به شما زيان برسانند، جز آزارهاي مختصر، و اگر با شما پيكار كنند به شما پشت خواهند كرد (و شكست مي‏خورند) سپس ‍ كسي آنها را ياري نمي‏كند. (۱۱۱) (سوره مبارکه آل عمران)
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ ﴿۲۱۴﴾
آيا گمان كرديد داخل بهشت مي‏شويد، بيآنكه حوادثي همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانان كه گرفتاريها و ناراحتيها به آنها رسيد، و آن چنان ناراحت شدند كه پيامبر و افرادي كه ايمان آورده بودند گفتند: پس ياري خدا كي خواهد آمد؟! آگاه باشيد، ياري خدا نزديك است! (۲۱۴) (سوره مبارکه بقره)
و من الله التوفیق
منتشر شده در تارنمای اندیشکده یاسین در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۷

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر