۱۳۹۶ آبان ۱۳, شنبه

تاکتیک مقابله

بسمه تعالی


     دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا باید تا ۱۵ اکتبر ( ۲۳ مهر ۹۶ ) گزارشی از پایبندی ایران  به برجام را به کنگره آمریکا بدهد. در این میان برخی از مشاوران ترامپ با ارائه طرحهایی از ترامپ خواسته اند تا پایبندی ایران به برجام را تایید نکند. ضمن عدم تایید پایبندی ایران به برجام از تشدید تحریم ها بر علیه ایران نیز سخن به میان آمده است. در همین زمینه خبرگزاری رویترز از قراردادن سپاه در فهرست تروریستی توسط دولت ترامپ خبر می دهد و نیویورک پست به نقل از ماموران امنیتی آمریکا از عملیات مخفی سازمان جاسوسی آمریکا – سیا – بر علیه ماموران امنیتی ایران در خارج از ایران و همچنین گروههای تحت حمایت ایران خبر می دهد.
     بارها شنیده و خوانده ایم که رئیس جمهور آمریکا برجام را قراردادی ننگ آور برای آمریکا می داند. اما چرا ننگ آور؟ دولت آمریکا در پی تعلیق تحریمهای هسته ای برخلاف دولت های اروپایی بدلیل تحریمهای دیگر نتوانست از برجام استفاده ای ببرد و طبق معمول نقش کاتالیزاتور را در سیاست بین الملل بازی کرد. اگرچه نقل و انتقالات بانکی و پولی در بانکهای بین المللی صورت نمی گیرد اما اروپایی ها توانستند از برجام با در نظر گرفتن منافع دو طرف همکاری های خوبی با ایران داشته باشند. ضمن اینکه ایران توانست با همکاری با روسیه پایگاه قدرتمندی بر علیه داعش درست کند و روسیه را که بخاطر بحران کریمه در انزوا به سر می برد احیا کند. ایجاد اتحاد با روسیه و سازماندهی نیروهای مردمی عراق و دادن کمک مستشاری به ارتش سوریه ضمن اینکه رژیم صهیونیستی تا عمق استخوان شکست سیاستهای خود در منطقه را حس کرد، باعث شد تا داعش و احرار الشام که بنا به اعتراف هیلاری کلینتون حامی منافع آمریکا در منطقه بودند را شکست دهد و خط اتحاد ایران را تا مرزهای رژیم صهیونیستی امتداد دهد. این چرخش ۱۸۰ درجه سیاست آمریکا و متحدانش در جهت منافع ایران حاصل نرمش قهرمانانه ای بود که امام مسلمین به آن اشاره داشتند.
     حال که بر اساس گمانه زنی ها ترامپ قصد دارد با عدم تایید پایبندی ایران به برجام با ایجاد تحریمهای سنگین تر ایران را وادار به مذاکره کند (برجام ۲ و ۳ را حجت الاسلام والمسلمین روحانی پیشتر عنوان کرده بودند) و بنا به اعلام بخش فارسی یورو نیوز آمریکا قصد دارد بدون لغو برجام از این معاهده هسته ای خارج شود، ایران می تواند بر اساس منافع اقتصادی مشترک با اتحادیه اروپا جبهه ای متحد بر علیه آمریکا تشکیل دهد و همچنین ایران می تواند با حفظ منافع ملی پل ارتباطی بین اروپا و روسیه باشد. باید در نظر داشت که این اتحاد و ارتباط باید منافع اقتصادی اروپا را اشباع کند تا اروپا نیاز کمتری به آمریکا داشته باشد.
     بر طبق آماری که تارنمای آمار اتحادیه اروپا منتشر کرده است رشد اقتصادی اروپا در سال ۲۰۱۴  ۱/۷ درصد و در سال ۲۰۱۵ (سال معاهده هسته ای) رشد ۲/۲ درصدی و در سال ۲۰۱۶ رشد ۱/۹ درصدی داشته است. این سقوط رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۶ می تواند از عواقب تحریمهای تنبیهی روسیه و وضع تحریمهای جدید بر علیه ایران توسط آمریکا باشد. با تاکید بر منافع اقتصادی اروپا در ایران و روسیه و اثبات ادعای یکی از سایت های تحلیلی آلمانی مبنی بر تلاش آمریکا برای بی ثبات کردن اروپا در سال ۲۰۱۵ می توان تلاش نمود برای همراهی اروپا با ایران و روسیه. در یک کلام ما باید در برابر آمریکا اروپا را با خود همراه کنیم. اگرچه این همراهی مشکل به نظر می رسد اما دور از دسترس نیست.
     ضمن اینکه اعلام قرار گرفتن احتمالی سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی آمریکا خبر از لابی منافقین (افرادی نظیر جان بولتن، مک کین بیمار و رودی جولیانی شهردار اسبق نیویورک) می دهد که این خود از جهاتی حائز اهمیت است که در مطلبی دیگر به آن اشاره خواهد شد.

منتشر شده در تاریخ ۹ اکتبر ۲۰۱۷ مطابق با ۱۷ مهر ۱۳۹۶ 
در تارنمای اندیشکده یاسین
لینک مطلب جهت سهولت دسترسی 

و من الله التوفیق

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر